HOME | RACEBAANPRAATJE | TESTBANK | VERZAMELEN | REPORTAGES | GULF RACING | LINKS | SITEMAP
SPANNENDE TEAMWEDSTRIJD
Veel websites en fabrikanten doen je geloven dat zonder computer het niet meer mogelijk is om een spannende competitie te houden. Dat is natuurlijk onzin, want de racebaan heeft zijn meest populaire periode gekend toen er nog helemaal geen PC's bij mensen thuis stonden.
In dit artikel wil ik jullie graag een suggestie doen, hoe je een spannende teamwedstrijd kan houden, zonder gelijk weer zo'n vervelende computer erbij te slepen.
BENODIGD
Racebaan - liefst niet te lang, 10 meter is prima
Twee gelijkwaardige regelaars 
Twee gelijkwaardige auto's
Transformator
Rondenteller (mag heel eenvoudig zijn)
Eierwekker
Voetschakelaar
Vier gemotiveerde racers.
Pen & papier
Stickertjes
VOORBEREIDING
Leg de baan uit, waarbij het handig is als de baan langwerpig is. De twee rijders die niet racen kunnen dan op de kopse kanten de auto's inzetten. Plak om de 5 baanstukken een plakkertje op de baankanten of vangrail oplopend van 5, 10 , 15 etc.
Verdeel de rijders in twee teams. Maak een indeling voor 8 manches, waarbij steeds een rijder van team A tegen een rijder van team B rijdt. Zorg dat bij de indeling alle combinaties een keer worden ingevuld. 
Sluit vervolgens de voetschakelaar zodanig aan dat je hier de rijspanning mee aan en uit kan schakelen. Ieder team mag nu een auto kiezen, maar na de helft van de manches wisselen de teams van auto!
DE RACE
De rijders die niet racen spelen als baancommissaris en bedienen de eierwekker en de voetschakelaar. Werk nu alle manches af waarbij twee minuten een aardig uitgangspunt is voor de lengte van een manche. Zet de rondenteller op nul en stel de eierwekker (stopwatch met een piep kan ook) in op twee minuten en tel af 1,2,3 GO. Zodra een auto uit de baan gaat zet 1 van de baancommissarissen deze terug in de baan. Zodra de eierwekker afgaat drukt een van de baancommissarissen de voetschakelaar in. De auto's komen dan tot stilstand. Noteer het aantal afgelegde ronden en noteer het aantal afgelegde baanstukken in de laatste ronde. Vervolgens worden de andere manches afgewerkt volgens het opgestelde schema.
DE WINNAAR
Nadat alle manches zijn verreden worden de ronden en baanstukken bij elkaar opgeteld. Als een ronde uit 40 baanstukken bestaat komt er bij een totaal van 83 baanstukken dus 2 ronden bij het ronden totaal en blijven er 3 baanstukken over.
Als je op deze manier eerst 8 manches rijdt met rallyauto's, daarna met toerwagens, GT en F1 kan je met zeer eenvoudige middelen een heel spannende competitie rijden!
Je kan de eierwekker en de voetschakelaar ook vervangen door een eenvoudige tijdschakelaar.
Veel raceplezier!

Home | Racebaanpraatje | Testbank | Verzamelen | Sitemap | Mail
1 december 2002 - Copyright racebaan.com